382/2025. (XII. 5.) Korm. rendelet
382/2025. (XII. 5.) Korm. rendelet
a CH Creative Hungary Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság divat- és kreatíviparral kapcsolatos egyes feladatainak meghatározásáról
[1] A Kormány, felismerve a divat- és kreatíviparban rejlő gazdasági, turisztikai lehetőségeket, elkötelezett ezen iparágak megőrzése és fejlesztése mellett, amely cél elérését szolgálja egy hatékony szakmai koordináció megvalósítása.
[2] A Kormány
az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
a 4–6. § tekintetében a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 43. § (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A CH Creative Hungary Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: CH Nonprofit Zrt.) a divat- és kreatíviparral kapcsolatos – e rendeletben meghatározott – állami feladatokat közfeladatként látja el.
2. § (1) Az iparügyekért felelős miniszter a CH Nonprofit Zrt.-n keresztül összehangolja Magyarország divat- és kreatívipari tevékenységének körében a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervek munkáját, meghatározza a divat- és kreatívipari fejlesztésre vonatkozó feladatok ellátásának módját.
(2) A CH Nonprofit Zrt. (1) bekezdés szerinti hatásköre nem terjed ki az irányító hatósági feladatokat ellátó minisztériumi szervezeti egységek feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekre.
3. § A CH Nonprofit Zrt.
1. kidolgozza és fejleszti a magyar divatipari és kreatívipari stratégiát;
2. szakmai koordinációt végez és javaslatokat fogalmaz meg a divat- és kreatívipar fejlesztését támogató beavatkozási program, márkaépítést támogató marketingtevékenység, szervezetfejlesztés megvalósítása érdekében;
3. koordinálja és összehangolja a belföldi és a külföldi regionális divatipari és kreatívipari megjelenéseket;
4. szakmai koordinációt végez és javaslatokat fogalmaz meg a divatipar és kreatívipar területén működő hazai szervezetek között az egységes szakmai módszertanok érvényesítése érdekében;
5. közreműködik a Nemzeti Divatipari Stratégia 2030 stratégiai célok megvalósításában, amelynek keretében koordinációs feladatokat lát el a következő területeken:
a) gyártási technológia, márka és termékfejlesztés erősítése,
b) hazai szakemberek foglalkoztatása a tervezésben, gyártási folyamatokban,
c) iparági fenntarthatóság fejlesztése,
d) kereskedelmi kapcsolatok erősítése, export bővítése,
e) nemzetközi marketing fejlesztése,
f) iparági együttműködések fejlesztése,
g) az iparág finanszírozási lehetőségeinek bővítése;
6. koordinálja a kreatívipari ágazati és vállalkozásfejlesztési programok megtervezését és végrehajtását;
7. ellátja a nemzetközi kreatívipari márkák magyarországi piacra lépésének ösztönzését;
8. elősegíti a hazai kreatívipari vállalkozások külpiacra lépését;
9. együttműködik a hazai kreatívipar versenyképességének növeléséhez szükséges szakmák és szakképesítések társadalmi presztízsének növelése érdekében, valamint közreműködik a kreatívipar-specifikus szakképzési és felnőttképzési programok célirányos fejlesztésének előmozdításában a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény és végrehajtási rendelete szerinti Kreatív Ágazati Készségtanács feladatellátásához kapcsolódóan;
10. ellátja a hazai kreatívipari ökoszisztéma érintettjeivel való strukturált kapcsolattartást, szakmai párbeszéd előmozdítását és az ágazati kommunikáció megszervezését;
11. közreműködik a kreatívipari programok megvalósítása érdekében szükséges kormányzati feladatok összehangolása érdekében, valamint a szakmai párbeszéd eredményeként javaslatokat dolgoz ki a jogszabályi környezetben szükséges változtatások előmozdítása érdekében;
12. figyelemmel kíséri az Európai Unió divat- és kreatívipari tárgyú jogalkotását és kezdeményezéseit;
13. saját szervezeti egységként kreatívipari központot irányít az induló vállalkozások inkubációja, a gyártók és tervezők együttműködésének ösztönzése, valamint az exportképes vállalatok segítése céljából;
14. gondoskodik a Budapest Design Hét rendezvény évente történő megszervezéséről;
15. ösztönzi a hazai kreatívipar fejlesztését és javítását és az iparági szereplők, alkotók és tervezők helyzetének javítását, valamint elláthatja az egyes általa létrehozott szakmai díjak adományozásával kapcsolatos feladatokat, melyek lehetnek pénzösszegjuttatással járó vagy szakmai elismerések;
16. ellátja a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 6. §-ában foglaltak alapján a Magyar Kreatívipari Tanács (a továbbiakban: MKT) működtetésével kapcsolatos feladatokat.
4. § (1) Az MKT a hazai kreatívipar fejlesztésére irányuló, a kormányzat stratégiájának végrehajtásában közreműködő tanácsadó testület.
(2) Az MKT legfeljebb 9 tagú – a kreatíviparhoz kötődő szakértelemmel rendelkező személyekből álló – testület.
(3) Az MKT tagjait a CH Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kéri fel és nevezi ki kétéves időtartamra. A kinevezés meghosszabbítható.
(4) A tagság megszűnik:
a) a határozott idő elteltével,
b) lemondással,
c) felmentéssel,
d) a képviselet ellátására jogosító tisztség megszűnésével,
e) a tag halálával.
(5) Az MKT elnöke a CH Nonprofit Zrt. vezérigazgatója. Az MKT-t az elnök képviseli.
(6) Az MKT tagjai közül egy vagy több elnökhelyettest választhat.
(7) Az MKT a feladatai ellátása érdekében – szükség szerint – szakbizottságokat alakíthat. A szakbizottságok munkájában való részvételre – tagjain kívül – felkérhet a kreatívipar területén működő vállalkozókat, oktatókat és más szakembereket.
5. § (1) Az MKT a következő feladatokat látja el:
a) figyelemmel kíséri és értékeli a hazai kreatívipar helyzetének, továbbá gazdasági jelentőségének alakulását, az iparággal kapcsolatos fogyasztói és vállalkozói ismeretekben, elvárásokban és követelményekben bekövetkezett változásokat, valamint a kreatívipar nemzetközi fejlődési irányait;
b) javaslatot tehet a Kormány középtávú, átfogó, kreatívipart érintő politikájára, figyelemmel a gazdaságstratégiai, kutatás-fejlesztési, innovációs, tudomány- és technológiapolitikai, környezetpolitikai, valamint oktatási és kulturális politikai célkitűzésekre;
c) hozzájárul a kreatíviparági szakpolitika kormányzati összehangolásához, ennek érdekében intézkedéseket kezdeményezhet az érintett kormányzati szerveknél vagy e szervek útján a Kormánynál;
d) közreműködik a kreatívipar hazai intézményrendszerének fejlesztésében, elősegíti a tervezők és az alkotók, valamint a vállalkozások – különösen a kis- és középvállalkozások – fejlődését, kölcsönös tájékozódását és együttműködését, megfelelő intézkedéseket kezdeményez a vállalkozások, továbbá a fogyasztók igényeinek és a kreatívipar választékának, valamint fejlődési irányainak hatékonyabb összeegyeztetése érdekében;
e) kreatíviparági tevékenységet előmozdító programokat, pályázatokat, kiállításokat és más rendezvényeket kezdeményezhet, szervezhet, támogathat;
f) elősegíti a kreatíviparral kapcsolatos ismeretek összehangolt terjesztését, a hazai iparági kultúra fejlesztését, valamint az iparági szereplők iparjogvédelmi és szerzői jogi ismereteinek gyarapítását;
g) elősegíti – különösen az adó- és pénzügyi szabályozás területén – olyan feltételek kialakítását, amelyek a vállalkozásokat arra ösztönzik, hogy az innovációs folyamatokban, a termékfejlesztésben, a gyártásban és a kereskedelemben nagyobb mértékben, hatékonyabban vegyék igénybe a kreatívipar eszközeit;
h) állást foglalhat, javaslatot tehet és intézkedéseket kezdeményezhet az érintett kormányzati szerveknél és felsőoktatási intézményeknél a kreatívipar szereplői képzésének kérdéseiben, elősegíti a kreatívipar és az ergonómia szakmakultúrájának fejlődését;
i) előmozdítja a magyar kreatívipar nemzetközi ismertségének és elismertségének javítását, valamint a hazai kreatívipar nemzetközi együttműködésbe való bekapcsolódását;
j) kialakíthatja a szakmai díjakra, díjazásra vonatkozó adományozások rendszerét, javaslatot tehet az erkölcsi és anyagi elismerés más formáira.
(2) Az MKT az (1) bekezdésben meghatározott feladatainak ellátása érdekében elemzéseket készíttethet; az (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatának teljesítése érdekében intézményalapítást vagy -átalakítást kezdeményezhet.
(3) Az MKT véleményezi a kreatívipart érintő jogszabály, illetve kormány-előterjesztés tervezetét.
6. § (1) Az MKT a saját maga által megállapított és a CH Nonprofit Zrt. által jóváhagyott ügyrend szerint működik.
(2) Az MKT működésével kapcsolatos költségeket a CH Nonprofit Zrt. finanszírozza.
(3) Az MKT javaslatára a szakmai díjak adományozásának rendjére vonatkozó szabályzatot a CH Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hagyja jóvá.
(4) Az MKT működéséhez szükséges tárgyi feltételeket a CH Nonprofit Zrt. biztosítja.
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
8. §1
A 8. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
